harcke.blogg.se

Jag ska berätta om mina upplevelser med spöken fast jag tror ju inte på dom, eller...

SPÖKEN - Finns dom?

Publicerad 2015-02-22 11:40:00 i Allmänt,

Tror ni på spöken? Jag har upplevt flera men tror inte på spöken! Ändå dyker dom upp lite då och då... Jag ska berätta för dej om vad jag upplevt, tro´t om du vill.

Jag arbetade i en fisketrålare från Mariehamn på Åland ett tag mellan mitt jobb på dom stora fartygen.

 

Vi hade trålat strömming utanför Raumo i Finland under ca en vecka. Där fanns väldigt bra "drag", släta havsbottnar så att trålen inte fastnade i någon upphöjning som vrak eller klippa. 

 

Nu satt jag till rors på väg hem till Åland, vi landade fisken i Mariehamn, vinden var sydostlig 14 m/s och sjöarna slog över fören ibland då den doppades i vågorna och vattnet sköljde över däck spolande med sig den is som lade sig över hela båten i den minus tio grader kalla luften.

Radio Nord skvalade sina poplåtar från den tiden och värmen i styrhytten var skön. Vad gjorde det att vågor spolade mot styrhyttsfönsterna och sikten försvann ibland. Man var ju van med stampande fiskefartyg.

 

Plötsligt, steg en naken man ur en översköljande våg och ställde sig bakom masten! Otroligt, masten var inte så grov att den kunde gömma en människa och jag försökte se bakom den från sidan men såg ingen...

Måste ha vakendrömt tänkte jag och fortsatte styrningen i natten.

- Efter en kopp kaffe från termosen, som skvimpade ur koppen av stampningen tände jag en cigarett och hann väl ta ett bloss då en svart hand lade sig över kompassen och täckte den helt...!

Oj oj, då blev jag rädd och höll på att springa ner till skansen där dom övriga låg och sov. Men jag stannade ändå kvar till rors ganska så skakad av händelsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

harcke

Jag är en pensionerad skeppare som seglat på alla oceaner i hela mitt arbetsliv sedan jag var femton år. Bor i Sundsvall där jag avnjuter mitt otium.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela